Algemene voorwaarden

Inhoudsopgave:

  • Artikel   1 – Definities
  • Artikel   2 – Identiteit van de ondernemer
  • Artikel   3 – Toepasselijkheid
  • Artikel   4 – Het aanbod
  • Artikel   5 – De overeenkomst
  • Artikel   6 – Herroepingsrecht
  • Artikel   7 – Verplichtingen van de consument tijdens de bedenktijd
  • Artikel   8 – Uitoefening van het herroepingsrecht door de consument en kosten daarvan
  • Artikel   9 – Verplichtingen van de ondernemer bij herroeping
  • Artikel 10 – Uitsluiting herroepingsrecht
  • Artikel 11 – De prijs
  • Artikel 12 – Nakoming en extra garantie
  • Artikel 13 – Levering en uitvoering
  • Artikel 14 – Duurtransacties: duur, opzegging en verlenging
  • Artikel 15 – Betaling
  • Artikel 16 – Klachtenregeling
  • Artikel 17 – Geschillen
  • Artikel 18 – Aanvullende of afwijkende bepalingen

Artikel 1 – Definities

In
deze voorwaarden wordt verstaan onder:

  1. Aanvullende
    overeenkomst
    :
    een overeenkomst waarbij de consument producten, digitale inhoud en/of diensten
    verwerft in verband met een overeenkomst op afstand en deze zaken, digitale
    inhoud en/of diensten door de ondernemer worden geleverd of door een derde
    partij op basis van een afspraak tussen die derde en de ondernemer;
  2. Bedenktijd: de termijn
    waarbinnen de consument gebruik kan maken van zijn herroepingsrecht;
  3. Consument:de natuurlijke persoon die niet handelt voor doeleinden die
    verband houden met zijn handels-, bedrijfs-, ambachts- of beroepsactiviteit;
  4. Dag: kalenderdag;
  5. Digitale inhoud: gegevens die in
    digitale vorm geproduceerd en geleverd worden;
  6. Duurovereenkomst: een overeenkomst die
    strekt tot de regelmatige levering van zaken, diensten en/of digitale inhoud
    gedurende een bepaalde periode;
  7. Duurzame
    gegevensdrager
    :
    elk hulpmiddel – waaronder ook begrepen e-mail – dat de consument of ondernemer
    in staat stelt om informatie die aan hem persoonlijk is gericht, op te slaan op
    een manier die toekomstige raadpleging of gebruik gedurende een periode die is
    afgestemd op het doel waarvoor de informatie is bestemd, en die ongewijzigde
    reproductie van de opgeslagen informatie mogelijk maakt;
  8. Herroepingsrecht: de mogelijkheid van
    de consument om binnen de bedenktijd af te zien van de overeenkomst op afstand;
  9. Ondernemer: de natuurlijke of
    rechtspersoon die producten, (toegang tot) digitale inhoud en/of diensten op
    afstand aan consumenten aanbiedt;
  10. Overeenkomst op
    afstand
    :
    een overeenkomst die tussen de ondernemer en de consument wordt gesloten in het
    kader van een georganiseerd systeem voor verkoop op afstand van producten,
    digitale inhoud en/of diensten, waarbij tot en met het sluiten van de
    overeenkomst uitsluitend of mede gebruik gemaakt wordt van één of meer
    technieken voor communicatie op afstand;
  11. Modelformulier voor
    herroeping
    :
    het in Bijlage I van deze voorwaarden opgenomen Europese modelformulier voor
    herroeping. Bijlage I hoeft niet ter beschikking te worden gesteld als de
    consument ter zake van zijn bestelling geen herroepingsrecht heeft;
  12. Techniek voor
    communicatie op afstand
    : middel dat kan worden gebruikt voor het sluiten van een
    overeenkomst, zonder dat consument en ondernemer gelijktijdig in dezelfde
    ruimte hoeven te zijn samengekomen.

Artikel 2 – Identiteit van de
ondernemer

Naam ondernemer:
Flexineering

Handelend onder de
naam: Festidop

Vestigingsadres:
Allemansweg 23
7582HJ Losser
Telefoonnummer: +31 6 58 95 02 47

Bereikbaarheid:
Van maandag t/m zaterdag vanaf 10:00 uur tot 20:00 uur
E-mailadres: info@festidop.nl

KvK-nummer: 74646079
Btw-identificatienummer: NL002384118B90

Artikel 3 –
Toepasselijkheid

  1. Deze algemene voorwaarden zijn van
    toepassing op elk aanbod van de ondernemer en op elke tot stand gekomen
    overeenkomst op afstand tussen ondernemer en consument.
  2. Voordat de overeenkomst op afstand
    wordt gesloten, wordt de tekst van deze algemene voorwaarden aan de consument
    beschikbaar gesteld. Indien dit redelijkerwijs niet mogelijk is, zal de
    ondernemer voordat de overeenkomst op afstand wordt gesloten, aangeven op welke
    wijze de algemene voorwaarden bij de ondernemer zijn in te zien en dat zij op
    verzoek van de consument zo spoedig mogelijk kosteloos worden toegezonden.
  3. Indien de overeenkomst op afstand
    elektronisch wordt gesloten, kan in afwijking van het vorige lid en voordat de
    overeenkomst op afstand wordt gesloten, de tekst van deze algemene voorwaarden
    langs elektronische weg aan de consument ter beschikking worden gesteld op
    zodanige wijze dat deze door de consument op een eenvoudige manier kan worden
    opgeslagen op een duurzame gegevensdrager. Indien dit redelijkerwijs niet
    mogelijk is, zal voordat de overeenkomst op afstand wordt gesloten, worden
    aangegeven waar van de algemene voorwaarden langs elektronische weg kan worden
    kennisgenomen en dat zij op verzoek van de consument langs elektronische weg of
    op andere wijze kosteloos zullen worden toegezonden.
  4. Voor het geval dat naast deze
    algemene voorwaarden tevens specifieke product- of dienstenvoorwaarden van
    toepassing zijn, is het tweede en derde lid van overeenkomstige toepassing en
    kan de consument zich in geval van tegenstrijdige voorwaarden steeds beroepen
    op de toepasselijke bepaling die voor hem het meest gunstig is.

Artikel 4 Het aanbod

  1. Indien een aanbod een beperkte
    geldigheidsduur heeft of onder voorwaarden geschiedt, wordt dit nadrukkelijk in
    het aanbod vermeld.
  2. Het aanbod bevat een volledige en
    nauwkeurige omschrijving van de aangeboden producten, digitale inhoud en/of
    diensten. De beschrijving is voldoende gedetailleerd om een goede beoordeling
    van het aanbod door de consument mogelijk te maken. Als de ondernemer gebruik
    maakt van afbeeldingen, zijn deze een waarheidsgetrouwe weergave van de
    aangeboden producten, diensten en/of digitale inhoud. Kennelijke vergissingen
    of kennelijke fouten in het aanbod binden de ondernemer niet.
  3. Elk aanbod bevat zodanige
    informatie, dat voor de consument duidelijk is wat de rechten en verplichtingen
    zijn, die aan de aanvaarding van het aanbod zijn verbonden.

Artikel 5 –
De overeenkomst

  1. De overeenkomst komt, onder voorbehoud van het bepaalde in lid 4, tot stand op het moment van aanvaarding door de consument van het aanbod en het voldoen aan de daarbij gestelde voorwaarden.
  2. Indien de consument het aanbod langs elektronische weg heeft aanvaard, bevestigt de ondernemer onverwijld langs elektronische weg de ontvangst van de aanvaarding van het aanbod. Zolang de ontvangst van deze aanvaarding niet door de ondernemer is bevestigd, kan de consument de overeenkomst ontbinden.
  3. Indien de overeenkomst elektronisch tot stand komt, treft de ondernemer passende technische en organisatorische maatregelen ter beveiliging van de elektronische overdracht van data en zorgt hij voor een veilige webomgeving. Indien de consument elektronisch kan betalen, zal de ondernemer daartoe passende veiligheidsmaatregelen in acht nemen.
  4. De ondernemer kan zich binnen wettelijke kaders – op de hoogte stellen of de consument aan zijn betalingsverplichtingen kan voldoen, alsmede van al die feiten en factoren die van belang zijn voor een verantwoord aangaan van de overeenkomst op afstand. Indien de ondernemer op grond van dit onderzoek goede gronden heeft om de overeenkomst niet aan te gaan, is hij gerechtigd gemotiveerd een bestelling of aanvraag te weigeren of aan de uitvoering bijzondere voorwaarden te verbinden.
  5. De ondernemer zal uiterlijk bij levering van het product, de dienst of digitale inhoud aan de consument de volgende informatie, schriftelijk of op zodanige wijze dat deze door de consument op een toegankelijke manier kan worden opgeslagen op een duurzame gegevensdrager, meesturen:
    a. het bezoekadres van de vestiging van de ondernemer waar de consument met klachten terecht kan;
    b. de voorwaarden waaronder en de wijze waarop de consument van het herroepingsrecht gebruik kan maken, dan wel een duidelijke melding inzake het uitgesloten zijn van het herroepingsrecht;
    c. de informatie over garanties en bestaande service na aankoop;
    d. de prijs met inbegrip van alle belastingen van het product, dienst of digitale inhoud; voor zover van toepassing de kosten van aflevering; en de wijze van betaling, aflevering of uitvoering van de overeenkomst op afstand;
    e. de vereisten voor opzegging van de overeenkomst indien de overeenkomst een duur heeft van meer dan één jaar of van onbepaalde duur is;
    f. indien de consument een herroepingsrecht heeft, het modelformulier voor herroeping.
  6. In geval van een duurtransactie is de bepaling in het vorige lid slechts van toepassing op de eerste levering.

Artikel 6 – Herroepingsrecht

Bij producten:

  1. De consument kan een overeenkomst met betrekking tot de aankoop van een product gedurende een bedenktijd van minimaal 14 dagen zonder opgave van redenen ontbinden. De ondernemer mag de consument vragen naar de reden van herroeping, maar deze niet tot opgave van zijn reden(en) verplichten.
  2. De in lid 1 genoemde bedenktijd gaat in op de dag nadat de consument, of een vooraf door de consument aangewezen derde, die niet de vervoerder is, het product heeft ontvangen, of:
    a. als de consument in eenzelfde bestelling meerdere producten heeft besteld: de dag waarop de consument, of een door hem aangewezen derde, het laatste product heeft ontvangen. De ondernemer mag, mits hij de consument hier voorafgaand aan het bestelproces op duidelijke wijze over heeft geïnformeerd, een bestelling van meerdere producten met een verschillende levertijd weigeren.
    b. als de levering van een product bestaat uit verschillende zendingen of onderdelen: de dag waarop de consument, of een door hem aangewezen derde, de laatste zending of het laatste onderdeel heeft ontvangen;
    c. bij overeenkomsten voor regelmatige levering van producten gedurende een bepaalde periode: de dag waarop de consument, of een door hem aangewezen derde, het eerste product heeft ontvangen.

Bij diensten en digitale inhoud die niet op een materiële drager is geleverd:

  1. De consument kan een dienstenovereenkomst en een overeenkomst voor levering van digitale inhoud die niet op een materiële drager is geleverd gedurende minimaal 14 dagen zonder opgave van redenen ontbinden. De ondernemer mag de consument vragen naar de reden van herroeping, maar deze niet tot opgave van zijn reden(en) verplichten.
  2. De in lid 3 genoemde bedenktijd gaat in op de dag die volgt op het sluiten van de overeenkomst.

Verlengde bedenktijd voor producten, diensten en digitale inhoud die niet op een materiële drager is geleverd bij niet informeren over herroepingsrecht:

  1. Indien de ondernemer de consument de wettelijk verplichte informatie over het herroepingsrecht of het modelformulier voor herroeping niet heeft verstrekt, loopt de bedenktijd af twaalf maanden na het einde van de oorspronkelijke, overeenkomstig de vorige leden van dit artikel vastgestelde bedenktijd.
  2. Indien de ondernemer de in het voorgaande lid bedoelde informatie aan de consument heeft verstrekt binnen twaalf maanden na de ingangsdatum van de oorspronkelijke bedenktijd, verstrijkt de bedenktijd 14 dagen na de dag waarop de consument die informatie heeft ontvangen.

Artikel 7 Verplichtingen van de consument tijdens
de bedenktijd

  1. Tijdens de bedenktijd zal de
    consument zorgvuldig omgaan met het product en de verpakking. Hij zal het
    product slechts uitpakken of gebruiken in de mate die nodig is om de aard, de
    kenmerken en de werking van het product vast te stellen. Het uitgangspunt
    hierbij is dat de consument het product slechts mag hanteren en inspecteren
    zoals hij dat in een winkel zou mogen doen.
  2. De consument is alleen aansprakelijk
    voor waardevermindering van het product die het gevolg is van een manier van omgaan
    met het product die verder gaat dan toegestaan in lid 1.
  3. De consument is niet aansprakelijk
    voor waardevermindering van het product als de ondernemer hem niet voor of bij
    het sluiten van de overeenkomst alle wettelijk verplichte informatie over het
    herroepingsrecht heeft verstrekt.

Artikel 8 Uitoefening van het herroepingsrecht
door de consument en kosten daarvan

  1. Als de consument gebruik maakt van zijn herroepingsrecht, meldt hij dit binnen de bedenktermijn door middel van het modelformulier voor herroeping of op andere ondubbelzinnige wijze aan de ondernemer.
  2. Zo snel mogelijk, maar binnen 14 dagen vanaf de dag volgend op de in lid 1 bedoelde melding, zendt de consument het product terug, of overhandigt hij dit aan (een gemachtigde van) de ondernemer. Dit hoeft niet als de ondernemer heeft aangeboden het product zelf af te halen. De consument heeft de terugzendtermijn in elk geval in acht genomen als hij het product terugzendt voordat de bedenktijd is verstreken.
  3. De consument zendt het product terug met alle geleverde toebehoren, indien redelijkerwijs mogelijk in originele staat en verpakking, en conform de door de ondernemer verstrekte redelijke en duidelijke instructies.
  4. Het risico en de bewijslast voor de juiste en tijdige uitoefening van het herroepingsrecht ligt bij de consument.
  5. De consument draagt de rechtstreekse kosten van het terugzenden van het product. Als de ondernemer niet heeft gemeld dat de consument deze kosten moet dragen of als de ondernemer aangeeft de kosten zelf te dragen, hoeft de consument de kosten voor terugzending niet te dragen.
  6. Indien de consument herroept na eerst uitdrukkelijk te hebben verzocht dat de verrichting van de dienst of de levering van gas, water of elektriciteit die niet gereed voor verkoop zijn gemaakt in een beperkt volume of bepaalde hoeveelheid aanvangt tijdens de bedenktijd, is de consument de ondernemer een bedrag verschuldigd dat evenredig is aan dat gedeelte van de verbintenis dat door de ondernemer is nagekomen op het moment van herroeping, vergeleken met de volledige nakoming van de verbintenis.
  7. De consument draagt geen kosten voor de uitvoering van diensten of de levering van water, gas of elektriciteit, die niet gereed voor verkoop zijn gemaakt in een beperkt volume of hoeveelheid, of tot levering van stadsverwarming, indien:
    a. de ondernemer de consument de wettelijk verplichte informatie over het herroepingsrecht, de kostenvergoeding bij herroeping of het modelformulier voor herroeping niet heeft verstrekt, of;
    b. de consument niet uitdrukkelijk om de aanvang van de uitvoering van de dienst of levering van gas, water, elektriciteit of stadsverwarming tijdens de bedenktijd heeft verzocht.
  8. De consument draagt geen kosten voor de volledige of gedeeltelijke levering van niet op een materiële drager geleverde digitale inhoud, indien:
    a. hij voorafgaand aan de levering ervan niet uitdrukkelijk heeft ingestemd met het beginnen van de nakoming van de overeenkomst voor het einde van de bedenktijd;
    b. hij niet heeft erkend zijn herroepingsrecht te verliezen bij het verlenen van zijn toestemming; of
    c. de ondernemer heeft nagelaten deze verklaring van de consument te bevestigen.
  9. Als de consument gebruik maakt van zijn herroepingsrecht, worden alle aanvullende overeenkomsten van rechtswege ontbonden.

Artikel 9 –
Verplichtingen van de ondernemer bij herroeping

  1. Als
    de ondernemer de melding van herroeping door de consument op elektronische
    wijze mogelijk maakt, stuurt hij na ontvangst van deze melding onverwijld een
    ontvangstbevestiging.
  2. De ondernemer vergoedt alle
    betalingen van de consument, inclusief eventuele leveringskosten door de
    ondernemer in rekening gebracht voor het geretourneerde product, onverwijld
    doch binnen 14 dagen volgend op de dag waarop de consument hem de herroeping
    meldt. Tenzij de ondernemer aanbiedt het product zelf af te halen, mag hij
    wachten met terugbetalen tot hij het product heeft ontvangen of tot de
    consument aantoont dat hij het product heeft teruggezonden, naar gelang welk
    tijdstip eerder valt.
  3. De ondernemer gebruikt voor
    terugbetaling hetzelfde betaalmiddel dat de consument heeft gebruikt, tenzij de
    consument instemt met een andere methode. De terugbetaling is kosteloos voor de
    consument.
  4. Als de consument heeft gekozen voor
    een duurdere methode van levering dan de goedkoopste standaardlevering, hoeft
    de ondernemer de bijkomende kosten voor de duurdere methode niet terug te
    betalen.

Artikel 10 Uitsluiting herroepingsrecht

De ondernemer kan de navolgende
producten en diensten uitsluiten van het herroepingsrecht, maar alleen als de
ondernemer dit duidelijk bij het aanbod, althans tijdig voor het sluiten van de
overeenkomst, heeft vermeld:

  1. Producten of diensten waarvan de prijs gebonden is aan schommelingen op de financiële markt waarop de ondernemer geen invloed heeft en die zich binnen de herroepingstermijn kunnen voordoen;
  2. Overeenkomsten die gesloten zijn tijdens een openbare veiling. Onder een openbare veiling wordt verstaan een verkoopmethode waarbij producten, digitale inhoud en/of diensten door de ondernemer worden aangeboden aan de consument die persoonlijk aanwezig is of de mogelijkheid krijgt persoonlijk aanwezig te zijn op de veiling, onder leiding van een veilingmeester, en waarbij de succesvolle bieder verplicht is de producten, digitale inhoud en/of diensten af te nemen;
  3. Dienstenovereenkomsten, na volledige uitvoering van de dienst, maar alleen als:
    a. de uitvoering is begonnen met uitdrukkelijke voorafgaande instemming van de consument; en
    b. de consument heeft verklaard dat hij zijn herroepingsrecht verliest zodra de ondernemer de overeenkomst volledig heeft uitgevoerd;
  4. Pakketreizen als bedoeld in artikel 7:500 BW en overeenkomsten van personenvervoer;
  5. Dienstenovereenkomsten voor terbeschikkingstelling van accommodatie, als in de overeenkomst een bepaalde datum of periode van uitvoering is voorzien en anders dan voor woondoeleinden, goederenvervoer, autoverhuurdiensten en catering;
  6. Overeenkomsten met betrekking tot vrijetijdsbesteding, als in de overeenkomst een bepaalde datum of periode van uitvoering daarvan is voorzien;
  7. Volgens specificaties van de consument vervaardigde producten, die niet geprefabriceerd zijn en die worden vervaardigd op basis van een individuele keuze of beslissing van de consument, of die duidelijk voor een specifieke persoon bestemd zijn;
  8. Producten die snel bederven of een beperkte houdbaarheid hebben;
  9. Verzegelde producten die om redenen van gezondheidsbescherming of hygiëne niet geschikt zijn om te worden teruggezonden en waarvan de verzegeling na levering is verbroken;
  10. Producten die na levering door hun aard onherroepelijk vermengd zijn met andere producten;
  11. Alcoholische dranken waarvan de prijs is overeengekomen bij het sluiten van de overeenkomst, maar waarvan de levering slechts kan plaatsvinden na 30 dagen, en waarvan de werkelijke waarde afhankelijk is van schommelingen van de markt waarop de ondernemer geen invloed heeft;
  12. Verzegelde audio-, video-opnamen en computerprogrammatuur, waarvan de verzegeling na levering is verbroken;
  13. Kranten, tijdschriften of magazines, met uitzondering van abonnementen hierop;
  14. De levering van digitale inhoud anders dan op een materiële drager, maar alleen als:
    a. de uitvoering is begonnen met uitdrukkelijke voorafgaande instemming van de consument; en
    b. de consument heeft verklaard dat hij hiermee zijn herroepingsrecht verliest.

Artikel 11 De prijs

  1. Gedurende de in het aanbod vermelde geldigheidsduur worden de prijzen van de aangeboden producten en/of diensten niet verhoogd, behoudens prijswijzigingen als gevolg van veranderingen in btw-tarieven.
  2. In afwijking van het vorige lid kan de ondernemer producten of diensten waarvan de prijzen gebonden zijn aan schommelingen op de financiële markt en waar de ondernemer geen invloed op heeft, met variabele prijzen aanbieden. Deze gebondenheid aan schommelingen en het feit dat eventueel vermelde prijzen richtprijzen zijn, worden bij het aanbod vermeld.
  3. Prijsverhogingen binnen 3 maanden na de totstandkoming van de overeenkomst zijn alleen toegestaan indien zij het gevolg zijn van wettelijke regelingen of bepalingen.
  4. Prijsverhogingen vanaf 3 maanden na de totstandkoming van de overeenkomst zijn alleen toegestaan indien de ondernemer dit bedongen heeft en:
    a. deze het gevolg zijn van wettelijke regelingen of bepalingen; of
    b. de consument de bevoegdheid heeft de overeenkomst op te zeggen met ingang van de dag waarop de prijsverhoging ingaat.
  5. De in het aanbod van producten of diensten genoemde prijzen zijn inclusief btw.

Artikel 12 Nakoming overeenkomst en extra garantie

  1. De
    ondernemer staat er voor in dat de producten en/of diensten voldoen aan de
    overeenkomst, de in het aanbod vermelde specificaties, aan de redelijke eisen
    van deugdelijkheid en/of bruikbaarheid en de op de datum van de totstandkoming
    van de overeenkomst bestaande wettelijke bepalingen en/of
    overheidsvoorschriften. Indien overeengekomen staat de ondernemer er tevens voor
    in dat het product geschikt is voor ander dan normaal gebruik.
  2. Een
    door de ondernemer, diens toeleverancier, fabrikant of importeur verstrekte extra
    garantie beperkt nimmer de wettelijke rechten en vorderingen die de consument
    op grond van de overeenkomst tegenover de ondernemer kan doen gelden indien de
    ondernemer is tekortgeschoten in de nakoming van zijn deel van de overeenkomst.
  3. Onder
    extra garantie wordt verstaan iedere verbintenis van de ondernemer, diens
    toeleverancier, importeur of producent waarin deze aan de consument bepaalde
    rechten of vorderingen toekent die verder gaan dan waartoe deze wettelijk
    verplicht is in geval hij is tekortgeschoten in de nakoming van zijn deel van
    de overeenkomst.

Artikel 13 Levering en uitvoering

  1. De ondernemer zal de grootst
    mogelijke zorgvuldigheid in acht nemen bij het in ontvangst nemen en bij de
    uitvoering van bestellingen van producten en bij de beoordeling van aanvragen
    tot verlening van diensten.
  2. Als plaats van levering geldt het
    adres dat de consument aan de ondernemer kenbaar heeft gemaakt.
  3. Met inachtneming van hetgeen
    hierover in artikel 4 van deze algemene voorwaarden is vermeld, zal de
    ondernemer geaccepteerde bestellingen met bekwame spoed doch uiterlijk binnen
    30 dagen uitvoeren, tenzij een andere leveringstermijn is overeengekomen.
    Indien de bezorging vertraging ondervindt, of indien een bestelling niet dan
    wel slechts gedeeltelijk kan worden uitgevoerd, ontvangt de consument hiervan
    uiterlijk 30 dagen nadat hij de bestelling geplaatst heeft bericht. De
    consument heeft in dat geval het recht om de overeenkomst zonder kosten te
    ontbinden en recht op eventuele schadevergoeding.
  4. Na ontbinding conform het vorige lid
    zal de ondernemer het bedrag dat de consument betaald heeft onverwijld
    terugbetalen.
  5. Het risico van beschadiging en/of
    vermissing van producten berust bij de ondernemer tot het moment van bezorging
    aan de consument of een vooraf aangewezen en aan de ondernemer bekend gemaakte
    vertegenwoordiger, tenzij uitdrukkelijk anders is overeengekomen.

Artikel 14 Duurtransacties: duur, opzegging en
verlenging

Opzegging:

  1. De consument kan een overeenkomst die voor onbepaalde tijd is aangegaan en die strekt tot het geregeld afleveren van producten (elektriciteit daaronder begrepen) of diensten, te allen tijde opzeggen met inachtneming van daartoe overeengekomen opzeggingsregels en een opzegtermijn van ten hoogste één maand.
  2. De consument kan een overeenkomst die voor bepaalde tijd is aangegaan en die strekt tot het geregeld afleveren van producten (elektriciteit daaronder begrepen) of diensten, te allen tijde tegen het einde van de bepaalde duur opzeggen met inachtneming van daartoe overeengekomen opzeggingsregels en een opzegtermijn van ten hoogste één maand.
  3. De consument kan de in de vorige leden genoemde overeenkomsten:

  • te allen tijde opzeggen en niet beperkt worden tot opzegging op een bepaald tijdstip of in een bepaalde periode;
  • tenminste opzeggen op dezelfde wijze als zij door hem zijn aangegaan;
  • altijd opzeggen met dezelfde opzegtermijn als de ondernemer voor zichzelf heeft bedongen.

Verlenging:

  1. Een overeenkomst die voor bepaalde tijd is aangegaan en die strekt tot het geregeld afleveren van producten (elektriciteit daaronder begrepen) of diensten, mag niet stilzwijgend worden verlengd of vernieuwd voor een bepaalde duur.
  2. In afwijking van het vorige lid mag een overeenkomst die voor bepaalde tijd is aangegaan en die strekt tot het geregeld afleveren van dag- nieuws- en weekbladen en tijdschriften stilzwijgend worden verlengd voor een bepaalde duur van maximaal drie maanden, als de consument deze verlengde overeenkomst tegen het einde van de verlenging kan opzeggen met een opzegtermijn van ten hoogste één maand.
  3. Een overeenkomst die voor bepaalde tijd is aangegaan en die strekt tot het geregeld afleveren van producten of diensten, mag alleen stilzwijgend voor onbepaalde duur worden verlengd als de consument te allen tijde mag opzeggen met een opzegtermijn van ten hoogste één maand. De opzegtermijn is ten hoogste drie maanden in geval de overeenkomst strekt tot het geregeld, maar minder dan eenmaal per maand, afleveren van dag-, nieuws- en weekbladen en tijdschriften.
  4. Een overeenkomst met beperkte duur tot het geregeld ter kennismaking afleveren van dag-, nieuws- en weekbladen en tijdschriften (proef- of kennismakingsabonnement) wordt niet stilzwijgend voortgezet en eindigt automatisch na afloop van de proef- of kennismakingsperiode.

Duur:

  1. Als een overeenkomst een duur van meer dan een jaar heeft, mag de consument na een jaar de overeenkomst te allen tijde met een opzegtermijn van ten hoogste één maand opzeggen, tenzij de redelijkheid en billijkheid zich tegen opzegging vóór het einde van de overeengekomen duur verzetten.

Artikel 15 Betaling

  1. Voor zover niet anders is bepaald in
    de overeenkomst of aanvullende voorwaarden, dienen de door de consument
    verschuldigde bedragen te worden voldaan binnen 14 dagen na het ingaan van de
    bedenktermijn, of bij het ontbreken van een bedenktermijn binnen 14 dagen na
    het sluiten van de overeenkomst. In geval van een overeenkomst tot het verlenen
    van een dienst, vangt deze termijn aan op de dag nadat de consument de
    bevestiging van de overeenkomst heeft ontvangen.
  2. Bij de verkoop van producten aan
    consumenten mag de consument in algemene voorwaarden nimmer verplicht worden
    tot vooruitbetaling van meer dan 50%. Wanneer vooruitbetaling is bedongen, kan
    de consument geen enkel recht doen gelden aangaande de uitvoering van de
    desbetreffende bestelling of dienst(en), alvorens de bedongen vooruitbetaling
    heeft plaatsgevonden.
  3. De consument heeft de plicht om
    onjuistheden in verstrekte of vermelde betaalgegevens onverwijld aan de
    ondernemer te melden.
  4. Indien de consument niet tijdig aan
    zijn betalingsverplichting(en) voldoet, is deze, nadat hij door de ondernemer
    is gewezen op de te late betaling en de ondernemer de consument een termijn van
    14 dagen heeft gegund om alsnog aan zijn betalingsverplichtingen te voldoen, na
    het uitblijven van betaling binnen deze 14-dagen-termijn, over het nog
    verschuldigde bedrag de wettelijke rente verschuldigd en is de ondernemer
    gerechtigd de door hem gemaakte buitengerechtelijke incassokosten in rekening
    te brengen. Deze incassokosten bedragen maximaal: 15% over openstaande bedragen
    tot € 2.500,=; 10% over de daaropvolgende € 2.500,= en 5% over de volgende €
    5.000,= met een minimum van € 40,=. De ondernemer kan ten voordele van de
    consument afwijken van genoemde bedragen en percentages.

Artikel 16 Klachtenregeling

  1. De ondernemer beschikt over een
    voldoende bekend gemaakte klachtenprocedure en behandelt de klacht
    overeenkomstig deze klachtenprocedure.
  2. Klachten over de uitvoering van de
    overeenkomst moeten binnen bekwame tijd nadat
    de consument de gebreken heeft geconstateerd, volledig en duidelijk omschreven worden ingediend
    bij de ondernemer.
  3. Bij de ondernemer ingediende
    klachten worden binnen een termijn van 14 dagen gerekend vanaf de datum van
    ontvangst beantwoord. Als een klacht een voorzienbaar langere verwerkingstijd
    vraagt, wordt door de ondernemer binnen de termijn van 14 dagen geantwoord met
    een bericht van ontvangst en een indicatie wanneer de consument een meer
    uitvoerig antwoord kan verwachten.
  4. De
    consument dient de ondernemer in ieder geval 4 weken de tijd te geven om de
    klacht in onderling overleg op te lossen. Na deze termijn ontstaat een geschil
    dat vatbaar is voor de geschillenregeling.

Artikel 17 Geschillen

  1. Op overeenkomsten tussen de
    ondernemer en de consument waarop deze algemene voorwaarden betrekking hebben,
    is uitsluitend Nederlands recht van toepassing.

Artikel 18 Aanvullende of afwijkende
bepalingen

Aanvullende dan wel van deze algemene
voorwaarden afwijkende bepalingen mogen niet ten nadele van de consument zijn
en dienen schriftelijk te worden vastgelegd dan wel op zodanige wijze dat deze
door de consument op een toegankelijke manier kunnen worden opgeslagen op een
duurzame gegevensdrager.

Bijlage I: Modelformulier voor
herroeping

Modelformulier voor herroeping

(dit formulier alleen invullen en terugzenden wanneer u de overeenkomst wilt herroepen)

  • Aan:          

Festidop
Allemansweg 23, 7582 HJ Losser
klantenservice@festidop.nl

  • Ik/Wij* deel/delen* u hierbij mede, dat ik/wij* onze overeenkomst betreffende de verkoop van de volgende producten: [aanduiding product]* de levering van de volgende digitale inhoud: [aanduiding digitale inhoud]* de verrichting van de volgende dienst: [aanduiding dienst]*, herroept/herroepen*

  • Besteld
    op*/ontvangen op* [datum bestelling bij diensten of ontvangst bij producten]

  • [Naam
    consumenten(en)]

  • [Adres
    consument(en)]

  • [Handtekening
    consument(en)] (alleen wanneer dit formulier op papier wordt ingediend)

*
Doorhalen wat niet van toepassing is of invullen wat van toepassing is.